poniedziałek, 18 grudnia 2017.
Strona główna > Akcje Kuriera > Kurier Metropolitalny > Miasto przyszłości?

Miasto przyszłości?

Miasto przyszłości?
Data publikacji: 2016-11-29 12:56
Wywietleń: 1310 177604

Jaki będzie Szczecin za kilka lat? Zyska nową przestrzeń biurowo-usługową, bardziej przyjazne ulice śródmieścia, a może waterfront, stadion?

Filharmonia, biurowce przy Bramie Portowej i Łasztowni, nabrzeża, Centrum Dialogu Przełomy to niektóre z inwestycji, jakie zmieniły Szczecin w ostatnich kilku latach. Wszystko powstawało na naszych oczach. Wkrótce się rozpoczną, lub już trwają, kolejne budowy, które znajdą się w centrum uwagi mieszkańców. Wzbudzać będą różne emocje, tak samo jak pewnie różna będzie ich jakość i kompatybilność (głównie dotyczy to inwestycji drogowych) z resztą miasta. Co ma się zmienić? Jak Szczecin może wyglądać w 2020 roku? Poniżej spróbujemy przedstawić największe, czekające nas inwestycje.

Niedawno ogłoszono, jak ma wyglądać odnowiona siedziba dawnego domu handlowego „Posejdon”, mieszczącego się przy Bramie Portowej. Nieruchomość należąca od 2015 roku do firmy Calbud przekształci się w hotele i biurowiec oraz ...supermarket. Znajdą się w nim dwa hotele Marriotta. Pierwszy - czterogwiazdkowy - dla biznesu pod marką Courtyard i drugi - trzygwiazdkowy - Moxy. Oba zaoferują łącznie 248 pokoi z 420 łóżkami. W części biurowej - na której połowę powierzchni są już chętni - będzie w ciągu dnia pracować i przebywać ok. 2 tysiące osób. Cześć handlowo-usługowa będzie tylko na parterze. W dwóch kondygnacjach podziemnego parkingu pomieści się 301 miejsc postojowych dla aut oraz 100 miejsc postojowych dla rowerów. Atrakcją na ostatniej kondygnacji ma być przeszklony bar, z którego będzie można podziwiać odrzańskie rozlewiska. Widoki będzie też można oglądać z tarasu widokowego na dachu. Inwestycja ma zostać zakończona 1 lipca 2019 roku. Dziś jest w fazie początkowej. Przełożono już stare instalacje, które mogłyby przeszkadzać w budowie.

Hotele zaplanowane w miejscu „Posejdona” nie są jedynymi tego typu obiektami, jakie w powstaną w najbliższym czasie w Szczecinie. Trwają już prace na placu budowy czterogwiazdkowego hotelu i SPA „Grand Park Rusałka" przy ul. Słowackiego, tuż nad jeziorem Rusałka. Roboty mają się zakończyć w przyszłym roku.

Czy w Szczecinie jest aż taki popyt na miejsca noclegowe dla turystów? Jedną z przesłanek niech będzie najnowszy ranking najczęściej wyszukiwanych polskich miast wśród zagranicznych turystów, jaki przygotował portal trivago.pl. Według zestawienia uwzględniającego okres wakacyjny 2016, Szczecin jest na 9. miejscu. W pierwszej dziesiątce jest jeszcze Świnoujście, Międzyzdroje, Kołobrzeg. Baza hotelowa powstaje, ale jakie atrakcje (poza tymi, które już są) mogą w przyszłości interesować zwiedzających Szczecin?

Ważnym kierunkiem może być Łasztownia, która jest dopiero na początku drogi. Na razie międzynarodowe jury przygotowuje zasady konkursu architektoniczno-urbanistycznego. Ma zostać on ogłoszony jeszcze w tym roku, lub na początku przyszłego. Wyspa w przyszłości ma zostać nie tylko na nowo zagospodarowana, ale i znacznie lepiej skomunikowana z resztą miasta. Tymczasem rozpoczął się generalny remont jej fragmentu, czyli nabrzeża Starówka. Bulwar ma być oddany do użytku w maju 2017. Wizytówką Wyspy do 2020 roku może się stać Centrum Nauki, czyli multimedialna placówka poświęcona m.in żegludze i szkutnictwu oraz jego historii na Bałtyku. Pod koniec października marszałek województwa oraz rektorzy sześciu zachodniopomorskich uczelni podpisali list intencyjny o współpracy. W lipcu 2017 roku opracowywany będzie projekt budowlany. W drugiej połowie przyszłego roku ruszyć mają przetargi na wykonanie wystawy stałej. Ostateczny projekt wykonawczy, budowlany, zostanie przedstawiony do maja 2018 roku.

W pierwszym kwartale przyszłego roku miasto ma ogłosić też konkurs na projekt rewitalizacji odcinka al. Wojska Polskiego. Chodzi o fragment od pl. Zwycięstwa do pl. Szarych Szeregów. Z dotychczas przedstawionych zamiarów miasta wynika, że zabieg ma polegać na poszerzeniu chodników, zwężeniu jezdni, stworzeniu rond (pl. Zgody i ul. Jagiellońska) i miejsc parkingowych. Wybór koncepcji magistratu (urząd podaje, że ta decyzja wynika też z głosu mieszkańców) wywołał dyskusje, zwłaszcza odrzucenie projektu zakładającego: stworzenie linii tramwajowej i zamknięcie alei dla ruchu samochodów.

Między innymi Stowarzyszenie Nowoczesnego i Estetycznego Szczecina ubolewa, że Szczecin nie zamierza realizować założeń „Planu zrównoważonego rozwoju transportu publicznego na lata 2014-2025”, w którym czytamy, że podstawowym środkiem komunikacji zbiorowej będą tramwaje wraz ze współpracującą siecią autobusową, a na obszarze śródmieścia będzie obowiązywał priorytet w ruchu dla komunikacji tramwajowej. Ten zarzut niekonsekwencji pojawiał się też w innych opiniach. Przygotowana została petycja, jako forma odwołania mieszkańców od decyzji.

W połowie listopada, około miesiąc po zaprezentowaniu planów, magistrat poinformował, że każda rada osiedla otrzyma komplet informacji związanych z wypracowanymi przez ostatnie dwa lata wariantami ruchu na alei oraz wynikami prowadzonych konsultacji i badań. Prezydent ma się zwrócić się z prośbą o wyrażenie wszelkich wątpliwości i obaw związanych z przygotowanymi przez miasto koncepcjami rewitalizacji.  

Po zebraniu tych opinii, będzie przeprowadzone kolejne badanie socjologiczne, które ponownie zweryfikuje potrzeby i oczekiwania odnośnie al. Wojska Polskiego. Lecz z komunikatu wydanego w listopadzie przez miasto, wynika że koncepcja i projekt nadal będą się opierać na wypracowanych już założeniach i badaniach ruchu... Cokolwiek się wydarzy, aleja i tak się zmieni, gdyż miasto ma zapewnioną ministerialną dotację na tę inwestycję.

Warto dodać, że w kolejnych latach planowana jest też przebudowa odcinka alei w stronę jeziora Głębokiego. Tutaj tranzytowy charakter ma zostać zachowany, ale rozbudowana zostanie infrastruktura rowerowa, która może stworzyć najdłuższy miejski szlak dla jednośladów, bo prowadzący z Głębokiego aż do śródmieścia. Ten zaś będzie kontynuowany do Dobrej Szczecińskiej, która już przygotowuje się do budowy 7 km drogi rowerowej. Władze Szczecina planują też remont ul. Jagiellońskiej, która ma szansę stworzyć z al. Wojska Polskiego bardziej przyjazną przestrzeń.

Po wielu miesiącach, a nawet latach dyskusji wydaje się, że wypracowano już porozumienie w sprawie modernizacji stadionu. Prezydent Piotr Krzystek, prezes Pogoni Jarosław Mroczek i projektant Janusz Pachowski podpisali w listopadzie w siedzibie Urzędu Miasta trójstronną umowę dotyczącą procedury uzupełniającej w zakresie budowy stadionu z czterema trybunami. Projekt gotowy będzie w połowie przyszłego roku. Rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na grudzień 2017 roku, a jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowy obiekt gotowy będzie pod koniec 2020 roku. Będzie mogło zasiąść na nim ponad 22 tysiące kibiców. Jego koszt ma wynieść około 180 mln zł.

Czy realizacja wszystkich opisanych planów sprawi, że miasto stanie się jeszcze bardziej atrakcyjne dla przedsiębiorców, mieszkańców i turystów, którzy będą chcieli przenocować w jednym z powstających hoteli? Czas pokaże. ©℗

Szymon WASILEWSKI

Miasto przyszłości? Miasto przyszłości? Miasto przyszłości?

Komentarze

Dodaj komentarz

Akceptuję regulamin. Link do regulaminu

Przez granice

Dodatek specjalny do „Kuriera Szczecińskiego”
Przez granice
CZYTAJ WIĘCEJ

Über die Grenzen

Sonderbeilage der Zeitung „Kurier Szczeciński”
Uber die grenzen
LESEN SIE MEHR

Filmy

Ostatni dzień jarmarku
Czego szczecinianie życzą na nowy rok
Jarmark Bożonarodzeniowy 2017
Poprzedni Następny

Nekrologi